Duurzaam ondernemen

Constante herevaluatie
processen en flows

Volgens de wetgeving op vlak van duurzaamheid moeten we met RAFF Plastics pas in 2026 voldoen aan het Corporate Sustainability Reporting Directive. Dat is een Europese regelgeving die alle bedrijven van een zekere grootte oplegt om een rapport te publiceren waarin ze hun impact op mens, milieu en maatschappij nauwkeurig oplijsten, gekoppeld aan een externe audit. Toch willen we nu al ons eerste duurzaamheidsverslag publiceren omdat dit een onmiskenbaar deel van onze identiteit uitmaakt. Caroline Van der Perre aan het woord over de inspanningen van RAFF Plastics omtrent duurzaamheid:

“RAFF Plastics is een voortrekker in het verkleinen van de afvalberg en het waarmaken van een circulaire economie”, zegt CEO Caroline Van der Perre. “Dit duurzaamheidsverslag 2024 past perfect binnen dat verhaal. Want duurzame inspanningen, die doen we al lang voor er sprake was van rapportering.”

“Dit verslag is dan ook niet enkel een overzicht van onze initiatieven, maar een vertrekpunt voor de duurzame weg die we samen met onze klanten, leveranciers, medewerkers, partners en stakeholders willen bewandelen. Het effect van duurzaam ondernemen en dat rapporteren, is groot. Je herbekijkt je processen, je flows, wat je doet en hoe je dat doet. Kort gezegd: je gaat anders ondernemen.”

Voor het opstellen van ons duurzaamheidsverslag konden we rekenen op de deskundige begeleiding van duurzaamheidsexpert Philip Dooms van Baker Tilly. Communicatiebureau Cantilis, dat specifieke kennis over duurzaamheidsrapportage in huis heeft, nam de inhoudelijke en creatieve uitwerking voor hun rekening. “Bedankt aan iedereen die hieraan meegewerkt heeft! Het was een intens maar boeiend traject, met een resultaat waar we trots op zijn”, aldus Caroline Van der Perre.

Bekijk hier het verslag

Ik ben er van overtuigd dat investeren in duurzaamheid op termijn rendeert. Economie en ecologie zijn geen tegengestelden,
ze versterken elkaar.”

Caroline Van der Perre - CEO van RAFF Plastics

Duurzame bedrijfsvoering

Positieve impact op
mens en maatschappij

Toch wordt duurzame bedrijfsvoering geregeld in vraag gesteld, geeft Caroline aan. “We krijgen er vaak vragen over: wat is de meerwaarde ervan? En kost het niet allemaal handenvol geld? Onze elektrische vrachtwagen is duurder dan een diesel, dat klopt. Toch ben ik er vast van overtuigd dat investeren in duurzaamheid op termijn rendeert. Dat economie en ecologie geen tegenstelden zijn, maar elkaar net versterken.”

“Zelf wil ik met alles wat we doen een positieve impact hebben, op mens en maatschappij. Duurzaamheid uit hem bijvoorbeeld ook in onze sterke focus op het welzijn van onze 70 medewerkers, en de hechte sfeer die we koesteren. Of onze inspanningen voor onder andere het Belgisch Centrum voor Geleidehonden door plastic dopjes in te zamelen, en een proper Noordzeestrand d.m.v. een collectieve beach clean-up.”